De Harzgebergte.

21 juli 2022 - Altenau, Duitsland

8.15 uur... En we zijn alweer 'En Route', op naar het Harzgebergte.
We rijden vooralsnog door alleen maar bos heen en klimmen steeds verder omhoog. 20% zelfs, de Chevy moet werken!
En toen waren we ineens toch een soort van het pad af. En wegafsluiting En geen omleiding... 'zoek het maar uit!'
Zo kom je nog eens op plekjes die je anders niet zou zien... Smalle wegjes, mooie hoeven, kleine kapeltjes bij elke boerderij één, prachtige uitzichten. En ja, gelukt... we zitten weer op de route!
En ineens zitten we onder een serieuze regenbui. Je zou toch vergeten hoe dat was...
Schuim staat op de weg zo hier en daar, door de lange droogte. Volgens buienradar rijden we precies onder een regenfrontje door. Het is ook vele malen koeler, lees aangenamer. En het is zelfs bewolkt...😃

Bij het binnen rijden van het Harzgebergte valt ons gelijk op dat bijna alle sparrenbomen dood zijn. Een triest aangezicht. Alsof je in een boze Disney film bent beland.

Klein stukje van internet...
"Wie niet beter weet, zou zo aan de stille ramp voorbijlopen. De bossen van het Duitse Harz-gebergte zijn van een indrukwekkende schoonheid. Ook vanuit Nederland komen er jaarlijks duizenden wandelaars. Maar wie omhoog kijkt, pikt de dorre, bruine kruinen van de besmette bomen er al snel uit.

De schorskever, ook wel bastkever genoemd, boort zich een weg door de buitenkant van een naaldboom naar het zachte weefsel daaronder. Daar legt het eitjes. De larven graven al etend een gangenstelsel, waardoor de water- en voedseltoevoer van de boom grote schade oploopt. Die droogt daardoor uit en sterft.

De plaag is dit jaar bijzonder groot doordat de omstandigheden voor de kever ideaal zijn. Afgelopen winter trokken verschillende stormen over het gebied, waardoor bomen waren beschadigd en verzwakt. Kevers konden daardoor gemakkelijk via opengetrokken wortels naar binnen kruipen en hun slag slaan. "Iedere stam kan wel 25 duizend kevers bevatten," legt Rudolph uit. "Als het nu ook nog een warme en droge lente wordt, dan hebben we een ramp. Dan vliegen de zwermen massaal uit, op zoek naar nieuwe gezonde bomen en zal het probleem razendsnel exploderen.""

We zijn nu op een hele rustige campground midden in de Harz. Met Nederlandse eigenaars. Hier heeft de schorskever nog niet om zich heen kunnen grijpen, omdat de eigenaar de bomen direct laat kappen, zodra hij ziet dat de kevers in zijn bomen zitten. We zitten nu dus nog in en groen stukje.
Voor nu regent het even en maken we het gezellig in de camper. Best knus. Straks trekken we een blikje soep open en nemen we er een broodje bij.
Morgenochtend worden de broodjes weer vers bij de camper afgeleverd.
Hoe luxe...

20220721_180943

20220721_180947

1. Ellen:
    21 juli 2022
    Ooo, wat zonde van al die bomen! Bestaat er geen bestrijding van deze beesten?
  2. Jan en Lilianne:
    21 juli 2022
    Nee, het enige wat ze kunnen doen is zo snel mogelijk kappen zodra ze constateren dat die kevers in een boom zitten. Maar ze zijn met triljarden... dus probeer dat maar eens voor te blijven... echt zo zonde! In Yellowstone heb je ook zo'n kaal stuk, dat komt door de bosbranden. Maar dat ziet er een beetje net zo uit.
  3. Irene Verboom:
    Prachtige wolkenluchten!
  4. Ellen:
    22 juli 2022
    In de Great Smoky Mountains zagen we ook deze dode bomen. Daar zeiden ze toen dat dat kwam door een kever die uit Europa kwam. Dat zal dezelfde soort zijn denk ik.
  5. Jan en Lilianne:
    22 juli 2022
    Oh bizar... ja, dat zal best zo zijn...